Huishoudelijk reglement

Intern werkingskader

Principes van ons pedagogisch beleid

Het kinderdagverblijf zorgt voor de opvoeding en de verzorging van de opgevangen kinderen. Het kinderdagverblijf wil een veilig, kindvriendelijk klimaat scheppen dat de ontwikkeling van de kinderen bevordert en hun alle kansen biedt om hun talenten en vaardigheden te ontplooien.

Om dit te verwezenlijken werkt het kinderdagverblijf volgens de criteria die de kwaliteitsschaal voor het evalueren van het pedagogisch functioneren van Kind en Gezin worden vooropgesteld. Wij besteden bijzondere aandacht aan individualisering, zelfredzaamheid, flexibiliteit, structureren, bewegingsvrijheid en veiligheid. Het kinderdagverblijf gebruikt ook het zelfevaluatie instrument voor welbevinden en betrokkenheid van kinderen in de opvang (MEMOQ).

De kinderen verblijven in vaste leefgroepen. Er is 1 groep voor baby’s en kruipers tot ±16 maanden en 1 groep voor peuters van ±16 maanden tot ze naar de basisschool gaan. De verantwoordelijke stelt de groepen samen, in overleg met de betrokken begeleidsters. Er wordt hierbij rekening gehouden met de aard en ontwikkelingsfase van het kind, de pedagogische visie, het reserveringsschema en de beschikbare plaatsen. De babygroep staat onder begeleiding van 2 vaste begeleidsters en de peutergroep staat ook onder begeleiding van 2 vaste begeleidsters.

Alle leefgroepen hebben hun eigen leefgewoonten. Voor meer informatie over de dagindeling, de slaap- en eetgewoonten en de spelactiviteiten kan je steeds terecht bij de begeleid(st)ers of de verantwoordelijke.

De kinderen gaan pas over naar een andere leefgroep na overleg met de ouders. Om de overstap zo vlot mogelijk te laten verlopen maken de kinderen geleidelijk aan kennis met de volgende leefgroep. Eerst brengen zij een kwartiertje door bij de grotere kinderen, samen met de vertrouwde begeleid(st)er. Stilaan wordt de tijd die de kinderen doorbrengen in de volgende speelgroep langer.

Om praktische redenen kunnen alle kinderen vóór 8 uur en na 17 uur samen opgevangen worden.

Meer informatie hierover kan je bij de verantwoordelijke krijgen.

Principes voor onze samenwerking met ouders en kinderen

De verantwoordelijke en alle andere medewerkers willen nauw met je samenwerken. Zij informeren je over het verloop van de opvang en de pedagogische aanpak. Zij houden je op de hoogte van de vorderingen van je kind. Er is regelmatig overleg over de aanpak van je kind. Wij nodigen je uit om te praten over je kind en zijn eigenheden. Op die manier kunnen we ons in de opvang afstemmen op de individuele noden van jouw kind. Je kan met je vragen over de gezondheid, de ontwikkeling en de activiteiten van je kind terecht bij de begeleiders en de verantwoordelijke.

Het basisprincipe van ons kinderdagverblijf is dat we respect hebben voor elk kind, voor zijn eigenheid en zijn persoonlijkheid. We zorgen voor een stimulerende omgeving met speelgoed en activiteiten die aangepast zijn aan de leeftijd en de interesses van de kinderen, waardoor je kind geboeid en betrokken bezig kan zijn. Tegelijkertijd zorgen we voor geborgenheid, we bieden overzichtelijke structuur en regelmaat en we respecteren het ritme van het kind, met het oog op het welbevinden van elk kind.

Alle medewerkers volgen regelmatig bijscholing, minimum 1 dag per werkjaar.

Om ouders nog beter te kunnen informeren over het dagverloop van hun kind wordt er ook gewerkt met een heen- en weerschriftje. Hierin wordt het dagverloop kort beschreven alsook speciale gebeurtenissen.

Meer informatie over samenwerking met ouders en kinderen kan je bij de verantwoordelijke krijgen.